måndag 25 februari 2013

Hur har du det med självkänslan?



Efter att ha sett senaste avsnittet av favoritserien Mia på Grötö blev jag lite fundersam på det här med självförtroende kontra självkänsla. Det var ju självaste Mia Törnblom som var på besök och hon förklarade att självförtroende är prestation och självkänsla är att vara.  

Alltså självförtroende är förknippat med vad du gör och hur du presterar medan självkänsla är ditt värde oavsett vad och hur du presterar.  Vi blandar ofta ihop dessa båda begrepp; vårt värde med våra prestationer. Om vi misslyckas med något betyder ju inte att vi är misslyckade. 

Intressant, jag började söka på nätet och hittade en sida där man kunde testa sin självkänsla, www.psykologitest.se/sjalvkansla.php. Jag gjorde testet och fick ett uselt resultat. Det indikerade att jag inte alls verkade ha något bra förhållande till mig själv. Men oj, tänkte jag. Om det är så illa som testet visade så måste jag göra något åt det. I anslutning till testet fanns, kanske för att fånga upp alla fallna själar, en nerladdningsbar bok med uppgift att stärka sin dåliga relation med sig själv. 

Jag har förstås laddat ner boken och påbörjat min resa att stärka mitt förhållande till mig själv. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar