fredag 1 februari 2013

Andningsmeditation



Att unna sig en stunds avkoppling är fantastiskt. Genom att lägga sig ner och bara fokusera på andningen sker automatiskt en avkoppling i kroppen. Bara lyssna och observera andningen, låta den vara som den är och inte tänka på något annat. 

Det är viktigt att andas rätt, att låta bröstkorg och buk vidgas vid inandning och sjuka ihop vid utandning. Tidigare hade jag omvänd diafragma, det vill säga att när jag andades in drog jag in magen och vid utandning spände jag ut magen. Alltså helt tvärt om. Genom att koncentrera sig på att göra rätt fixade det till sig med tiden.

Jag försöker att lägga mig en liten stund varje dag, antingen före eller efter middagen. Nästan alltid slumrar jag till och får en ljuvlig sömn. Därefter kan jag komma igen någon timme till innan det dags att lägga sig för natten. Jag tycker att det är svårt att få tillräcklig nattsömn det är väl därför jag somnar när jag gör min andningsmeditation. Men den där lilla tuppluren gör verkligen gott. Målet är ju att inte somna utan rensa tankar och koppla av i vaket tillstånd. Med tiden kanske jag kommer dit och lyckas hålla mig vaken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar