onsdag 1 maj 2013

Trädgårdsplaner

Nu kliar det i fingrarna att komma igång med trädgården. Trädgårdsböcker är framplockade för att ge inspiration och påminnas om att det faktiskt kan växa därute. Vilket känts en aning långsökt med tanke på det meterhöga snötäcket som så länge tagit plats precis överallt. Vissa sorter i trädgårdslandet är stående men något nytt ska det också bli. 

Tidigare hade jag ett relativt stort land men ogräset tog över. Kvickrot och tistlar fullständigt invaderade och var omöjliga att få bort. Jag la på tok för många timmar med att rensa och efter mycket beklagande sa min man en dag att vi måste ju inte ha det där landet. Det var en befrielse att så igen det med gräs och istället skaffa sålådor. 

Självklara val i mina sålådor är minst tre olika salladssorter, rucola och ett par olika plocksallad. Någon trädgårdsböna och sockerärtor ska det bli. Både skotten och blommorna är goda och trevliga att ha i sallader. Rödbetor brukar jag odla mest för bladens skull. Det brukar inte bli några betor men bladen är goda och fulla av vitaminer. 



Några kryddväxter blir det också. Dill, persilja och basilika är lättodlade och användbara i matlagningen. Gräslök är extremt lätt att ha och göra med. Den kommer år från år och premiäravsmakningen brukar vara till sillen på midsommarafton. Klipper man bort blommorna så har man fin gräslök hela sommaren och börjar den se lite risig ut går det bra att klippa ner hela tuvan. Då kommer nya spröda strån upp. Mot slutet av sommaren låter jag blommorna växa upp och blomma ut till fina ljuslila små bollar.




Jag har några perenna kryddor, som kommer år från år, som oregano, timjan, citronmeliss och pepparmynta. Myntan är god att göra te på och citronmelissen är god att ha i drinkar är dekorativ att ha i iskuber. Med egen mynta kan man göra sig en Mojito och drömma sig bort till varmare breddgrader. I år ska jag bli bättre på att ta tillvara på kryddorna genom att torka dem. Dumt att köpa när man har egna. 

Vad det nya blir har jag ännu inte bestämt mig för. Det återstår att se. Jag bläddrar vidare i mina böcker.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar