fredag 26 april 2013

Hönsen har hittat ut

När snön försvann vågade sig hönsen ut. Det är verkligen mysigt att se dem spatsera omkring i trädgården. Här har dom kommit ända upp till huset för att få lite godis. 

När vår gråa fina tupp, Sune, gick hädan i  somras köpte jag några befruktade ägg av en "hönskollega" i byn. En av de små söta kycklingar kläcktes var Verner, som nu vuxit till sig ordentligt och blivit ny herre på täppan. 


Nykläckta kycklingar från i somras.


Att ha höns i trädgård är inte svårt och kräver inte särskilt mycket tid. De behöver daglig tillsyn i form av att bli utsläppta på morgon, få friskt vatten och mat och bli stängda om för natten. De letar sig själva in i hönshuset när dagen dras mot sitt slut, för att slå sig till ro på sin sittpinnen. Ett par gånger om året brukar jag städa ur hela hönshuset och lägga in nytt fräscht spån. I övrigt mockar jag vid behov. Inte mer jobb än så kräver de för att trivas. 

Däremot ger hönsen mycket mer än vad de kräver. Det är en fröjd att plocka varma nykläckt ägg och höra hönornas förnöjda skrockande. Förutom delikata ägg till frukost och knallgula pannkakor ger de kraftig och näringsrik gödsel. Jag brukar stoppa en skopa hönsskit i en gammal udda strumpa och lägga den i vattenkannan. När efter en dag är det bara att fiska upp strumpan och kasta den på komposten och vips så har jag fått gratis växtnäring. 

Att höra tuppen gala och se den lilla flocken på upptäcktsfärd i trädgården  sprider en härlig lantlig känsla och naturens under gör sig påmind.


Vår stiliga tupp Verner...




















... vakar över sina damer.



















































Jag rekommenderar boken Höns i trädgård av Karin Neuschütz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar