torsdag 6 mars 2014

Vårstädning i trädgården


Jag älskar att elda! Både inne och ute. När jag var barn brukade familjen varje vår kratta och göra fint i trädgården och höjdpunkten var att se allt trädgårdsskräp eldas upp. 

När den lilla snö som varit nu smält bort visade sig på gräsmattan en massa grenar som höststormen dragit ner från träden. Här såg jag min chans. Chansen till att få elda! Eldkorgen släpades fram och jakten på kvistar och grenar kunde börja. Med hjälp av ett par braständare fick jag fyr på de sura pinnarna. Vinden bistod också med sin hjälp. Tack!

Härligt att se hur vinden tar tag i pinnsamlingen och syresätter så att elden kan flamma upp och brinna för allt vad den är värd. Vilken effektiv förbränning. Utan vindens hjälp hade det nog varit lite svårt att få en sådan fin brasa som jag fick till idag. Det är något visst med att elda.

På gräsmattan ligger nu bara en massa löv kvar, som förhoppningsvis maskarna tar hand om. Alla grenar är borta så nu kan våren och värmen komma och gräset börja växa. Vilken roligt förmiddag jag fick på sportlovet. Vilken ovanligt tidig vårstädning i trädgården. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar